Aliens Group – anatomia upadku?

Pandemia koronawirusa a zwłaszcza towarzyszący jej lockdown, nie wpłynęły zbyt korzystnie na rodzimą gospodarkę. Jego ofiarą padły przede wszystkim branże niszowe, które od lat cieszyły się stałą, choć niewielką rzeszą odbiorców. Do tej grupy należy branża kolekcjonerska, której jeden z największych przedstawicieli – sklep Aliens Group – upadł :(.

(Nie)pewny upadek, pewne straty

Jak donosi Wyborcza.pl i Fakt.pl, nic nie wskazywało na upadek sklepu. Do końca 2019 roku wszystkie zamówienia były realizowane w terminie. Owszem, z początkiem 2020 roku pojawiły się pewne problemy, ale właściciel podmiotu zapewniał, że są to wyłącznie przejściowe opóźnienia, wywołane pandemią koronawirusa. Niestety „przejściowe” kłopoty z terminowym dostarczeniem zamówionych figurek zaczęły budzić podejrzenia wśród kolekcjonerów, gdyż (rzekomo) nieprodukowane artykuły, coraz częściej pojawiały się na konkurencyjnych, internetowych i zagranicznych platformach sprzedażowych.

Smaczku całej sprawie dodaje fakt, że Aliens Group zajmował się sprzedażą wyłącznie ekskluzywnych, czyli inaczej mówiąc kosztownych produktów. Łączna kwota strat poniesionych przez klientów sklepu wynosi około 250 tysięcy złotych!

Co dalej z utraconymi pieniędzmi?

Sklep przyjmował wpłaty i zaliczki od swoich klientów aż do końca maja bieżącego roku. Potem kontakt z właścicielem się urwał. Zniknęło również konto firmy na Facebooku, a wszystkie osoby, które komunikowały się ze sklepem za pośrednictwem Messengera, zostały zablokowane. Z kolei na głównej stronie portalu – mimo wcześniejszych zapewnień, że sprawa zostanie pozytywnie rozwiązana – pojawiła się informacja o upadłości sklepu. Niestety na chwilę obecną kontakt z kancelarią obsługującą długi Aliens Group jest utrudniony, gdyż zasłania się ona tajemnicą biznesową i faktem, że nie jest ona stroną w sprawie.

W rzeczywistości odzyskanie wszystkich utraconych pieniędzy będzie bardzo trudne. Co prawda aktywa firmy z pewnością zostaną w tym celu upłynnione, ale pieniądze z ich sprzedaży trafią najpierw do Skarbu Państwa, wobec którego Aliens Group również jest zadłużona. Przelanie środków na konta klientów prawdopodobnie ograniczy się wyłącznie do pewnej części zainwestowanej kwoty, co w praktyce oznacza straty proporcjonalne do sumy wpłaconych środków.

Klient a konkurencja w branży

Według informatorów Gazety Wyborczej, wcześniejsze działania Aliens Group poważnie nadwyrężyły branżę kolekcjonerską w Polsce. Oferowane przezeń rabaty (w razie wpłat z góry) w praktyce wyniszczyły konkurencję. Tym samym nabycie produktów kolekcjonerskich na polskim rynku stało się o wiele trudniejsze. Nie bez znaczenia jest też fakt, że od teraz sprzedawcy nie będą mogli liczyć na pobłażliwość dostawców, którzy – ze względu na specyfikę rynku – często zawiązywali „dżentelmeńskie umowy” na kredytowany zakup figurek.

Co zatem pozostaje klientom? Na Facebooku zawiązała się grupa o nazwie „Poszkodowani przez Aliens Group”, która skupia osoby będące ofiarami kontrowersyjnych praktyk sklepu. Policja radzi, aby pierwszym krokiem przedsięwziętym przez osoby pokrzywdzone było zgłoszenie sprawy na lokalnej komendzie. Osoba zgłaszająca powinna zabrać ze sobą potwierdzenie transakcji i wpłaty a także – historia korespondencji z właścicielem sklepu. Warto też w tej sprawie zgłosić się do lokalnych rzeczników konsumentów.

Co w najbliższej przyszłości?

Trudno jednoznacznie ocenić, jak cała ta sprawa będzie wyglądać w przyszłości. Nietrudno jednak zauważyć, że ma ona dość nieprzewidywalny charakter, choć odzyskanie wszystkich pieniędzy (niektóre figurki to koszt nawet kilku tysięcy złotych) jest raczej niemożliwe. Można być jednak pewnym, że sytuacja ta dość mocno odbije się na polskim rynku kolekcjonerskim. A na przyszłość warto pamiętać, jest kilka dużych i dobrze prosperujących sklepów sprzedających gadżety kolekcjonerskie. Przy zakupie produktów na zamówienie, bądź w tak zwanej przedsprzedaży, proszą one o wpłatę jedynie zaliczki (10-30%) i jest to chyba najrozsądniejsze i najbezpieczniejsze rozwiązanie.

 

Źródło informacji:
https://finanse.wp.pl/klienci-sklepu-internetowego-stracili-250-tys-zl-aliens-group-po-prostu-zniknal-z-sieci-6530698213075073a
https://wyborcza.biz/biznes/7,147582,26113061,nabici-w-figurki-sklep-inetrnetowy-zniknal-towaru-nie-ma.html
https://www.fakt.pl/pieniadze/zakupy/sklep-kolekcjonerski-zbankrutowal-przez-koronawirusa-klienci-stracili-fortune/h9qh2j1

We will be happy to hear your thoughts

Dodaj Odpowiedź

Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare